Deutsche Bank Search
Primary Navigation:

De unieke eigenschappen van familiebedrijf Miele Nederland (pagina 3)

Hoving: Is er verder ook iemand van de familie werkzaam in de directie?

Ruts: Nee, wel wordt altijd een volgende generatie buiten het bedrijf opgeleid om eerst praktijkervaring op te doen. Ik denk dat dat een voorwaarde is om te kunnen slagen; je moet ook buiten het familiebedrijf hebben rondgekeken. De CFO van Miele AG is van buiten de familie en ik denk dat dat goed is voor een familiebedrijf. Je creëert daarmee wel een extra spanningselement in het spanningsveld dat er van nature is tussen CEO en CFO. Je hoeft het niet altijd met elkaar eens te zijn, als de gesprekken maar professioneel zijn en de emoties niet de overhand krijgen.

Hoving: Welke rol speelt een bank voor een familiebedrijf als Miele en voor het proces van (door)groei van een familiebedrijf?

Ruts: Een bank zorgt natuurlijk voor betalingsverkeer en cashmanagement, bijvoorbeeld voor ons cashpoolsysteem binnen een aantal Europese landen. Een bank heeft ons geadviseerd over de overgang naar SEPA. Voor Miele Nederland is het belangrijk dat we geadviseerd worden op het gebied van betalingsmogelijkheden van onze klanten, variërend van consumenten tot professionele klanten waaronder horeca, ziekenhuizen, verpleeg- en verzorgingshuizen, vakantieparken en campings. Neem laatstgenoemde groep: het betalingsgedrag van dit type klant is seizoensgebonden en daar willen we als bedrijf op inspelen. Daarnaast doen we aan leasing.

Voor Miele is de consument de belangrijkste doelgroep. We kijken als familiebedrijf sterk naar de ontwikkeling van ons bedrijf en ons merk en de wijze waarop consumenten daar tegenaan kijken en zijn minder gefocust op de KPI’s waar aandeelhouders van beursgenoteerde bedrijven doorgaans op letten. We zijn natuurlijk wel winstgedreven en omdat we in het premiumsegment acteren, is onze focus volledig op de klant gericht. Doe je dat niet en stel je de klant teleur, dan kan de klant je snel laten vallen.
 
Onze klanten zijn zeer divers. Als er een servicetechnicus bij de klant thuiskomt, kan het zijn dat klanten op verschillende manieren willen betalen.  De jeugd zal wellicht mobiel willen betalen, maar de ouderen kiezen graag voor een factuur. Daar houden we rekening mee. Als Miele willen we onze klanten ontzorgen, niet alleen op het gebied van onze producten, maar ook qua service en betaling. Daar kan een bank een rol in spelen.

Footer Navigation:
Last Update: 29.11.2016
Copyright © 2019 Deutsche Bank AG, Frankfurt am Main