Deutsche Bank Search
Primary Navigation:

'Innovatie zit verankerd in de cultuur van Siemens'

Focus op toekomstbestendige businessmodellen

Tussen de vijf en zes procent van de omzet. Dat is hoeveel Siemens jaarlijks besteedt aan innovatie. En daarbinnen vallen alleen de ‘formele’ projecten; de talloze kleine, vaak in samenwerking met partners ontwikkelende technologische vernieuwingen komen daar nog bovenop. Volgens Godert van der Poel, CFO vanSiemens Nederland N.V., is de drang om voortdurend te verbeteren ingebed in de filosofie van de Duitse multinational. Waar komt die drive vandaan en welke rol speelt de CFO in het realiseren van Siemens’ innovatievisie? Van der Poel in gesprek met Cees Hamming over veranderende verdienmodellen, samenwerken met ‘disrupters’ en digitale fabrieken.

December, 2015

Cees Hamming: ‘Jullie oprichter, Werner von Siemens, was een uitvinder én ondernemer die in de tweede helft van de 19e eeuw naam maakte met talloze innovaties. Wat is de innovatievisie van Siemens anno 2015?’

Godert van der Poel: ‘Siemens heeft sinds dit jaar een nieuwe lijfspreuk en dat is ‘Ingenuity for Life’. Wij denken vooruit, lange termijn en hechten sterk aan continuïteit. Onze visie op innovatie gaat uit van deze principes. We zijn niet op zoek naar eureka-momenten. Onze kracht ligt in de combinatie van hardware, software en data en hoe je daarmee voortdurend kunt verbeteren. Om ‘Industry 4.0’ gestalte te geven, bouwen we digitale platformen voor de industrie. Die bestaan uit geavanceerde softwarepakketten die alles aansturen van ontwerp tot productie. De industrie in Nederland koopt dat soort producten ook.

 

Footer Navigation:
Last Update: 29.11.2016
Copyright © 2019 Deutsche Bank AG, Frankfurt am Main