Deutsche Bank Search
Primary Navigation:

Nieuws

08 september 2014

De visie van Ophtec op grenzeloos ondernemen

Het Groningse familiebedrijf Ophtec ontwikkelt al ruim 25 jaar vanuit een geclusterd bedrijfsmodel – ‘van fabriek tot polikliniek’ – unieke oplossingen voor patiënten met uiteenlopende oogproblemen. De innovaties van Ophtec worden wereldwijd verspreid via eigen vestigingen en toegepast door oogartsen in tientallen landen. Een gesprek tussen Erik-Jan Worst, President & CEO van Ophtec BV, en Peter Bazuijnen, Senior Relationship Manager Deutsche Bank. Over de nalatenschap van vader Jan Worst, de transformatie van productbedrijf naar marktgerichte organisatie en de definitie van succes.

Bazuijnen: ‘Familiebedrijven zijn soms huiverig om internationaal zaken te doen. Dat geldt niet voor Ophtec. Waaruit is dat te verklaren?’

Worst: ‘Al op jonge leeftijd ging ik met mijn vader mee op buitenlandse reizen naar congressen voor oogartsen. Het is voor ons van levensbelang om aanwezig te zijn in die internationale netwerken. Mijn vader, zelf een oogarts, voerde die dialoog met integriteit en overtuiging. Het voorbeeld dat hij stelde, zijn we blijven volgen en nu is de wereld ons werkterrein.’

Bazuijnen: ‘Nadat je in 2000 de leiding kreeg is Ophtec echt internationaal gegaan. Hoe ging dat in zijn werk?’

Worst: ‘Voorheen belden geïnteresseerde buitenlandse partijen ons. Dan stuurden we postpakketten de grens over naar, bijvoorbeeld, Duitsland en een dag later werden onze lenzen gebruikt in operaties. Op een gegeven moment maak je de kanteling naar markt- en klantgerichtheid en ga je actief de markt op. In het begin nog via een internationaal distributeursnetwerk, maar sinds vijf jaar hebben we eigen vestigingen met eigen mensen in de VS, Duitsland, Spanje, Portugal, Zuid-Afrika, Zuid-Korea en Hong Kong.’


Bazuijnen: ‘Ophtec heeft een groot zelfstartend vermogen. Welke partners betrekken jullie daarbij?’

Worst: ‘We hebben belangrijke partnerships met academische instituten, zoals het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) en de universiteit van Barcelona. Daarnaast werken we met andere partners, zoals advocaten, accountants en banken. We zijn internationaal actief en hebben veel betalingsverkeer. Accuraat financieel management is dan van levensbelang. We hebben gekozen voor een samenwerking met Deutsche Bank omdat zij wereldwijd actief zijn, overal kantoren hebben en ons kunnen wijzen op of waarschuwen voor ontwikkelingen in voor ons relevante regio’s en marktgebieden. We willen geen missers maken.’

Bazuijnen: ‘Wat is volgens jou de definitie van succes?’

Worst: ‘Voor mij is succes continuïteit. Dat iedereen bijdraagt aan een gezamenlijk doel. We gaan binnenkort klinisch testen met een nieuwe multifocale lens na een lange periode van bench-testing. Je merkt aan alles dat deze ontwikkeling door de hele organisatie wordt gedragen. Samen pionieren, samen toewerken naar een hoogtepunt. Iets mooiers dan dat bestaat niet.’

Meer informatie
- www.ophtec.com
- www.deutschebank.nl



back

Footer Navigation:
Last Update: 18.12.2014
Copyright © 2019 Deutsche Bank AG, Frankfurt am Main