Deutsche Bank Search
Primary Navigation:

Nieuws

13 oktober 2014

De unieke eigenschappen van familiebedrijf Miele Nederland

‘Immer besser’ lieten Carl Miele en Reinhard Zinkann, de oprichters van Miele, op hun eerste apparaten drukken. Dit motto loopt als een rode draad door de meer dan honderd jaar lange geschiedenis van het familiebedrijf. Heeft het familiebedrijf bepaalde unieke eigenschappen die het in staat heeft gesteld om te blijven groeien tijdens de crisis? En hoe zorgt Miele ervoor dat de groei aanhoudt? Kees Hoving, CEO Deutsche Bank Nederland NV, in gesprek met Bas Ruts, CFO Miele Nederland BV.

Hoving: ‘Recente onderzoeken laten zien dat Europese familiebedrijven optimistischer zijn geworden over hun toekomstperspectieven. Herken je dat optimisme?’

Ruts: ‘Jazeker. In Nederland is de consument weliswaar nog wat terughoudend, maar als je naar de rest van Europa en van de wereld kijkt, zijn we daar heel optimistisch over. We voelen ons sterk en zijn klaar voor de toekomst.’

Hoving: ‘Heeft Miele als familiebedrijf bepaalde unieke eigenschappen die het in staat heeft gesteld om te blijven groeien tijdens de crisis?’

Ruts: ‘Juist in economisch moeilijke tijden hechten consumenten veel waarde aan kwaliteit en betrouwbaarheid. Dat blijkt nog eens uit het feit dat in veel landen waar Miele aanwezig is, het hoogste marktsegment zeer stabiel is. Bovendien heeft Miele als familiebedrijf een duidelijke langetermijnvisie, met maar één doel en dat is onze klanten tevreden stellen en tevreden houden. Bij Miele draait het om kwaliteit en om de lange termijn. Daar doen we geen concessies aan. Dat is een sterk punt van Miele als familiebedrijf.’

Hoving: ‘In welk opzicht verschillen Nederlandse familiebedrijven van Duitse familiebedrijven?’

Ruts: ‘Er zijn verschillen tussen Nederland en Duitsland op het gebied van cultuur. In zijn algemeenheid kent Nederland het consensusmodel, het harmoniemodel. Medewerkers durven in Nederland een discussie te voeren met het management. Duitsland is hiërarchischer ingesteld, al zijn beide eigenaren van Miele zeer toegankelijk en benaderbaar.’

Hoving: ‘Welke adviezen kun je als CFO meegeven aan de CFO’s van Nederland?’

Ruts: ‘Zoveel tips heb ik niet. Doe je werk goed en lever altijd kwaliteit. Naast onze langetermijnvisie is er natuurlijk ook de dagelijkse focus op kosten, working capital en cash. Dat blijft belangrijk, ook bij Miele. Zorg ervoor dat er mensen van verschillend pluimage in je bedrijf werken die ook elders hebben gewerkt en die een familiebedrijf goed begrijpen. Een nieuwe medewerker krijgt hier bij zijn of haar indiensttreding letterlijk een Miele-jas. Je behoort dan tot de familie. Daar past een bepaald type medewerker bij. Daarnaast is het bij Miele gewoon een kwestie van hard werken, want elke dag opnieuw geldt hier: ‘immer besser’.’

Meer informatie:

www.miele.nl
www.deutschebank.nl/thefinancialagenda

 



back

Footer Navigation:
Last Update: 18.12.2014
Copyright © 2018 Deutsche Bank AG, Frankfurt am Main