Deutsche Bank Search
Primary Navigation:

Nieuws

09 december 2014

‘Nederland is het Silicon Valley van de zuivelindustrie’

Vandersterre Groep is letterlijk van alle markten thuis. Deze groothandel, merkenleverancier, exporteur, dienstverlener en verpakker van Hollandse kaasspecialiteiten bestaat dit jaar 25 jaar. Vandersterre Groep is niet volumegedreven, maar kiest juist voor een conceptuele aanpak en kwaliteit. Een gesprek tussen Jan Kos, CEO en mede-eigenaar van Vandersterre Groep en Hans Bonestroo, Senior Relationship Manager Deutsche Bank. Over de dynamiek in de Nederlandse zuivelindustrie, het bouwen van een internationaal merk en de kunst van verpakken.

Bonestroo: ‘Het is 25 jaar geleden dat je samen met twee partners Vandersterre Groep hebt overgenomen, dat betekent dat je enorme veranderingen hebt meegemaakt.’

Kos: ‘Toen we in 1989 het bedrijf overnamen van de familie Vandersterre waren er nog veel kleine kaashandelaren en -producenten. Door schaalvergroting concentreerden deze activiteiten zich in groothandels waardoor druk ontstond om te specialiseren. Tel daarbij op de ontwikkelingen in de zuivelketen en nieuwe nationale en Europese wetgeving op het vlak van certificering en kwaliteit en je begrijpt dat onze sector te maken heeft met een uitdagende dynamiek. Wij hebben gekozen voor hoogwaardige productontwikkeling en dienstverlening, zoals opleggen, rijpen en verpakken. Door de diversiteit aan producten en diensten en de toegevoegde waarde die Vandersterre Groep hiermee biedt, vervullen we een centrale rol in de logistieke keten.’

Bonestroo: ‘Jullie exporteren naar ruim zestig landen en jullie kaasmerken Prima Donna en Landana worden internationaal gewaardeerd. Wat zijn jullie verdere internationale ambities?

Kos: ‘We werken hard aan het verder uitbouwen van Prima Donna en Landana naar nieuwe markten via markthandel, speciaalzaken, supermarkten en grossiers voor horeca. Met name in die laatste categorie, ‘eten buiten de deur’, zit veel groeipotentie. Je vindt ons ook regelmatig op internationale beurzen, zoals de toonaangevende Sial in Parijs. Het kwaliteitsproduct staat altijd centraal. ‘Klasse statt Masse’. We hebben het geluk dat Nederland het Silicon Valley is van de zuivelindustrie. Productinnovaties ontstaan vaak hier en de infrastructuur in ons land is optimaal. Dit schept een voor ons geweldig inspirerend klimaat om onderscheidend te kunnen zijn in de voor ons belangrijke nichemarkten.’

Bonestroo: ‘Een van jullie specialiteiten is snijden en verpakken. Wat is jullie geheim?

Kos: ‘Je moet durven opvallen. Wij experimenteren graag met onderscheidende formaten en verpakkingsvormen en houden van kleurrijke dessins. Snijden en verpakken is een vak op zich met een traditie die bijna honderd jaar teruggaat. Collega’s van ‘packaging’ combineren de liefde voor dit oude ambacht met de ongekende mogelijkheden die de robottechniek en automatisering ze biedt. Zo stoppen we het beste van vroeger in het bourgondische van nu.’

Meer informatie



back

Footer Navigation:
Last Update: 18.12.2014
Copyright © 2019 Deutsche Bank AG, Frankfurt am Main